Statut szkoły


STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ

IM.MARII KONOPNICKIEJ W BIAŁEJ

ustalony na podstawie ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. z późn. zmianami oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej (DzU z 1999r. Nr.14,poz.131)

Zmiany do statutu wprowadzone zostały Uchwałą Rady Pedagogicznej Nr 3/2008/2009 z dnia 4 grudnia 2008r.

SPIS TREŚCI

ROZDZIAŁ I

Nazwa i typ szkoły oraz jej zadania.................................... 3

Cele i zadania szkoły......................................................... 3

ROZDZIAŁ II

Prowadzenie szkoły........................................................... 5

ROZDZIAŁ III

Organa szkoły oraz ich zadania.......................................... 5

Dyrektor szkoły................................................................. 5

Rada Pedagogiczna........................................................... 6

Rada Rodziców................................................................. 7

Samorząd Uczniowski....................................................... 8

ROZDZIAŁ III

Organizacja szkoły........................................................... 8

Biblioteka szkolna............................................................ 9

Świetlica szkolna i stołówka............................................ 10

Nauczyciele szkoły ....................................................... 10

Zakres zadań oraz uprawnień i odpowiedzialność nauczycieli... 11

Pracownicy niepedagogiczni............................................ 12

ROZDZIAŁ IV

Uczniowie szkoły............................................................ 12

Prawa ucznia.................................................................. 13

Obowiązki ucznia............................................................ 14

Nagrody i kary................................................................. 14

ROZDZIAŁ V

Rodzice.......................................................................... 15

ROZDZIAŁ VI

Postanowienia końcowe.................................................. 16

ROZDZIAŁ I

Nazwa i typ szkoły oraz jej zadania

§ 1

1. Nazwa szkoły brzmi: Publiczna Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Białej.

§ 2

1. Szkoła jest publiczną sześcioklasową szkołą podstawową, która:

- zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania;

- przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;

- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;

- realizuje dla danego typu szkoły ramowy plan nauczania;

- realizuje ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej zasady oceniania, klasyfikowania

i promowania uczniów;

- umożliwia uzyskanie świadectw państwowych.

2. Szkoła może, na wyodrębnionym rachunku bankowym, gromadzić środki specjalne pochodzące z:

- dobrowolnych wpłat rodziców,

- opłat za kursy, szkolenia, wyżywienie i z innych źródeł zgodnie z obowiązującymi przepisami.

3. Środki specjalne mogą być przeznaczone na:

- działalność dydaktyczno - wychowawczą,

- zakup pomocy naukowych i wyposażenia,

- zakup materiałów na remonty i konserwacje,

- opłaty za usługi (remonty, transport, przeglądy),

- inne cele wynikające ze statutowej działalności szkoły.

Cele i zadania szkoły.

§ 3

1. Nauczyciele w szkole podstawowej dostosowują sposób przekazywania odpowiedniej wiedzy, kształtowanie umiejętności i postaw uczniów do naturalnej w tym wieku aktywności dzieci, umożliwiają im poznawanie świata w jego jedności i złożoności, wspomagają ich samodzielność uczenia się, inspirują ich do wyrażania własnych myśli i przeżyć, rozbudzają ich ciekawość poznawczą oraz motywację do dalszej edukacji. Edukacja w szkole podstawowej, wspomagając rozwój dziecka jako osoby i wprowadzając je w życie społeczne, powinna przede wszystkim:

a) prowadzić dziecko do nabywania i rozwijania umiejętności wypowiadania się, czytania i pisania, wykonywania elementarnych działań arytmetycznych, posługiwania się prostymi narzędziami i kształtowania nawyków społecznego współżycia;

b) rozwijać poznawcze możliwości uczniów tak, aby mogli oni przechodzić od dziecięcego do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata;

c) rozwijać i przekształcać spontaniczną motywację poznawczą w motywację świadomą, przygotowywać do podejmowania zadań wymagających systematycznego i dłuższego wysiłku intelektualnego i fizycznego;

d) rozbudzać i rozwijać wrażliwość estetyczną i moralną dziecka oraz jego indywidualne zdolności twórcze;

d) umacniać wiarę dziecka we własne siły i w zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów;

e) rozwijać zdolność odróżniania świata rzeczywistego od wyobrażonego oraz postaci historycznych od fantastycznych;

f) kształtować potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną, wyrabiać czujność wobec zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego;

g) rozwijać umiejętności dziecka poznawania siebie oraz otoczenia rodzinnego, społecznego, kulturowego, technicznego i przyrodniczego dostępnego jego doświadczeniu;

h) wzmacniać poczucie tożsamości kulturowej, historycznej, etnicznej i narodowej;

i) stwarzać warunki do rozwoju wyobraźni i ekspresji werbalnej, plastycznej, muzycznej i ruchowej;

j) zapewniać warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego oraz zachowań prozdrowotnych;

k) zapewniać opiekę i wspomagać rozwój dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku w poczuciu więzi z rodziną;

l) uwzględniać indywidualne potrzeby dziecka i troszczyć się o zapewnienie mu równych szans;

m) stwarzać warunki do rozwijania samodzielności, obowiązkowości, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie,

n) stwarzać możliwość pobierania nauki przez dzieci niepełnosprawne oraz niedostosowane społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami,

o) zapewniać opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi poprzez umożliwienie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania,

p) stwarzać warunki do indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych dzieci.

W szkole podstawowej szczególnie ważne jest stwarzanie przyjaznej atmosfery i pomaganie dziecku w dobrym funkcjonowaniu w społeczności szkolnej.

2. Realizacja celów i zadań szkoły następuje poprzez:

a) integrację wiedzy nauczanej przez:

- kształcenie zintegrowane w klasach I - III;

- bloki przedmiotowe;

- ścieżki edukacyjne: prozdrowotną, regionalną, ekologiczną, czytelniczą i medialną, oraz wychowanie do życia w rodzinie;

b) oddziaływanie wychowawcze skierowane na priorytety takie jak:

- pomoc w uzyskaniu orientacji etnicznej i hierarchizacji wartości;

- personalizację życia w rodzinie, w grupie koleżeńskiej, w szerszej społeczności;

- wpajanie zasad kultury życia codziennego;

c) prowadzenie kół zainteresowań i kół przedmiotowych, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;

d) prowadzenie lekcji religii w szkole;

e) pracę wychowawców wspomaganą badaniami i zaleceniami Poradni Psychologiczno -Pedagogicznej w Wieluniu, współpracą z sądem rodzinnym, Komisariatem Policji, Poradnią Zdrowia Psychicznego, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej;

f) naukę języka obcego w klasach młodszych.


Zapewnienie realizacji powyższych zadań odbywa się poprzez dobór właściwego zestawu programów

nauczania zawierającego treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych.

3. Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez:

a) dyżury nauczycieli w budynku wg grafiku wywieszanego w pokoju nauczycielskim;

b) zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych i nadobowiązkowych;

c) zapewnienie opieki w czasie wycieczek szkolnych - zgodnie z obowiązującymi przepisami;

d) omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych;

e) zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej dzieciom z klas I-III oraz dzieciom dowożonym;

f) szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;

g) dostosowanie stolików uczniowskich, krzeseł i innego sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów i rodzaju pracy;

h) systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne, oraz przeprowadzanie egzaminu na kartę rowerową;

i) zapewnienie zainteresowanym uczniom warunków do spożycia co najmniej jednego ciepłego posiłku w stołówce szkolnej;

j) utrzymywanie kuchni, jadalni i urządzeń sanitarnych w stanie pełnej sprawności i w stałej czystości;

k) uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno - wychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu;

l) różnorodności zajęć w każdym dniu;

m) nie łączenia w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu, z wyjątkiem przedmiotów, których program tego wymaga.





4. Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc szkoła udziela wsparcia poprzez:

a) pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez wychowawców i instytucje świadczące specjalistyczne poradnictwo;

b) terapię pedagogiczną, grupową dla klas I-III i indywidualną dla klas starszych dzieci z ryzyka dyslekcji i dyslektycznych ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania;

c) zorganizowanie pomocy materialnej i rzeczowej w ramach akcji charytatywnych;

5. Celem dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych

uczniów szkoła współpracuje z Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną w Wieluniu, która zapewnia pomoc w formie:

a) wydawanie zaleceń o odroczeniu lub przyspieszeniu obowiązku szkolnego, nauczaniu indywidualnym, rewalidacji indywidualnej, o nauczaniu trybem szkoły specjalnej;

b) spotkań terapeutycznych;



ROZDZIAŁ II

Prowadzenie szkoły.

§ 4

1. Organem prowadzącym Publiczną Szkołę Podstawową w Białej jest Gmina Biała.

2. Nadzór merytoryczny pod względem realizacji programu dydaktycznego i wychowawczego sprawuje Kurator Oświaty w Łodzi.

ROZDZIAŁ III

Organa szkoły oraz ich zadania.

§ 5

Organami szkoły są:

1. Dyrektor szkoły

2. Rada pedagogiczna

3. Rada rodziców

4. Samorząd uczniowski.

Dyrektor szkoły.

§ 6

1. Dyrektor szkoły jest kierownikiem wszystkich poczynań jakie są podejmowane w celu realizacji zadań stojących przed szkołą, a wynikających z ustawy o systemie oświaty.

2. Stanowisko dyrektora szkoły powierza organ prowadzący szkołę.

3. Do obowiązków dyrektora należy:

- opracowanie dokumentów programowo-organizacyjnych szkoły (arkusz organizacyjny szkoły, roczny plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej, regulamin pracy szkoły, tygodniowy rozkład lekcji i zajęć),

- opracowanie zakresu obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych szkoły,

- dobór kadry pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych i ich zatrudnianie,

- kierowanie całokształtem działania szkoły, a w szczególności:

a) pełnienie nadzoru pedagogicznego nad działalnością nauczycieli i wychowawców, organizowanie doskonalenia zawodowego kadry pedagogicznej oraz ocenianie tej kadry;

b) sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków do harmonijnego ich rozwoju, współdziałanie z samorządem szkolnym (uczniowskim);

c) zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy, nauki;

d) realizowanie zarządzeń organu prowadzącego szkołę oraz uchwał rady pedagogicznej, zgodnie z jej kompetencjami stanowiącymi;

e) organizowanie współdziałania z radą rodziców i zapewnienie jej realnego wpływu na działalność szkoły;

f) dbałość o powierzone mienie szkoły, ścisłe realizowanie zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej;

g) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanymi przez radę pedagogiczną i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,

h) wnioskowanie do organu prowadzącego w sprawie rozwoju bazy materialno - technicznej szkoły, opracowanie projektu wydatków do budżetu szkoły;

i) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

4. Uprawnienia i odpowiedzialność dyrektora:

Dyrektor szkoły ma prawo do:

- wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom szkoły;

- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;

- premiowania i nagradzania pracowników a także udzielania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;

- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;

- dokonywania oceny pracy nauczycieli i innych pracowników;

- decydowanie o wewnętrznej organizacji pracy szkoły i jej funkcjonowania bieżącego;

- wykorzystania, według swego uznania, środków finansowych przyznanych na działalność szkoły;

- reprezentowania szkoły na zewnątrz i podpisywania dokumentów i korespondencji.

Dyrektor szkoły odpowiada za:

- poziom uzyskiwanych przez szkołę wyników nauczania i wychowania oraz za opiekę nad dziećmi;

- zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego statutu;

- bezpieczeństwo osób znajdujących się w obiekcie szkoły i podczas zajęć organizowanych przez szkołę oraz za stan sanitarny i stan ochrony przeciwpożarowej obiektów szkolnych;

- celowe wykorzystanie środków zapewnionych na działalność szkoły;

- zgodnie z przepisami prowadzenie dokumentacji pracowniczej i uczniowskiej, za bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania.

W razie nieobecności dyrektora obowiązki pełni upoważniony na piśmie członek rady pedagogicznej.

Rada Pedagogiczna

§ 7

1. Radę pedagogiczną tworzą wszyscy pracownicy pedagogiczni, bez względu na wymiar czasu pracy,

2. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.

3. W posiedzeniach rady pedagogicznej mogą brać udział, na zaproszenie jej przewodniczącego, zaproszeni goście. Mają oni głos doradczy.

4. Uchwały rady pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2

jej członków.

5. Rada pedagogiczna ustala regulamin swej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane.

6. Członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw, które mogłyby naruszyć dobro osobiste uczniów, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

7. Do kompetencji rady pedagogicznej należy:

- uchwalanie regulaminu własnej działalności,

- przygotowywanie projektu statutu szkoły, bądź projektu jego zmian oraz jego zatwierdzenie

- zatwierdzanie planów pracy szkoły wnoszonych przez dyrektora,

- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, po

zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców,

- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.

8. Rada pedagogiczna ma prawo do opiniowania:

- arkusza organizacyjnego szkoły,

- tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

- projektu planu finansowego szkoły,

- wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

- propozycji dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć dodatkowych w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

9. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu

wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący

nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem

prowadzącym szkołę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa.

Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

10. Rada pedagogiczna uchwala zmiany w statucie szkoły i przesyła je niezwłocznie do wiadomości organowi prowadzącemu szkołę.

11. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.

12. W przypadku określonym w p. 11 organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.

Rada rodziców

§ 8

W szkole podstawowej działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców (prawnych opiekunów) uczniów.

1. Zasady wyboru Rady Rodziców określa Ustawa o systemie oświaty.

a) w skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu 3 - osobowych rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców (opiekunów) uczniów danego oddziału.

b) w wyborach, o których mowa w p. pkt. 1 jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic (opiekun).

c) wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym."

2. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny z niniejszym

statutem i określa w szczególności:

a) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,


b) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli tych rad

do Rady Rodziców.

3. Rada Rodziców w realizacji zadań szkoły jest samorządnym przedstawicielem rodziców

współdziałającym z dyrektorem, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, władzami

oświatowymi i gminnymi oraz innymi organizacjami i instytucjami.

4. Rada Rodziców wspiera działalność statutową szkoły oraz może gromadzić fundusze z dobrowolnych

składek rodziców i innych źródeł. Zasady wydatkowania ww. środków oraz sposób ich rozliczania określa

regulamin.

5. Do uprawnień i obowiązków Rady Rodziców należy:

a) pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy szkoły,


b) współpraca ze środowiskiem lokalnym i zakładami pracy,

c) wyrażanie zgody na działanie organizacji i stowarzyszeń w szkole,

d) udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu, organizacjom młodzieżowym i społecznym

działającym w szkole,


e) występowanie do dyrektora w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów

nadobowiązkowych,

f) wyrażanie opinii w sprawie oceny pracy nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień awansu

zawodowego,


g) występowanie do dyrektora z wnioskiem w sprawie dokonania oceny pracy nauczyciela,

h) delegowanie swoich przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora,

i) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programów działania szkoły w zakresie

wychowania i profilaktyki,

j) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora,

k) opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania i zestawu podręczników,

l) występowanie z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach dotyczących szkoły do dyrektora,

Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego i nadzorującego.

Samorząd Uczniowski

§ 9

1. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.

2. Podstawowym ogniwem organizacyjnym ogółu uczniów szkoły jest zebranie uczniów klasy.

3. Zebranie uczniów wybiera spośród siebie "klasową radę uczniów", składającą się z 3 osób.

4. Wszyscy członkowie rad klasowych uczniów tworzą samorząd uczniowski.

5. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

6. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.

7. Samorząd może przedstawić radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski wszystkich opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

a) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;

b) prawo jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;

c) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wynikiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;

d) prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej,

e) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem;

f) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

8. Przedstawiciele samorządu mogą być zapraszani na posiedzenia rady pedagogicznej w sprawach ich dotyczących. W podejmowaniu uchwał i decyzji mają głos doradczy.

9. Kadencja samorządu uczniowskiego trwa l rok.

ROZDZIAŁ IV

Organizacja szkoły.

§ 10

Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§ 11

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacji szkoły zatwierdzają organa: prowadzący i nadzorujący szkołę.

2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.

§ 12

1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, uchwalonym przez radę pedagogiczną.

2. Przeciętna liczba uczniów w oddziale nie powinna przekraczać 26 uczniów.

3. W szkole mogą być organizowane oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego.

§ 13

1. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych oraz informatyki.

2. Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących nie więcej niż 26 uczniów.

3. W oddziałach liczących mniej niż 24 uczniów można dokonać podziału oddziału na grupy po zapewnieniu środków finansowych przez organ prowadzący szkołę.

§ 14

1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad zdrowia i higieny pracy.

§ 15

1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.

2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

3. Rada Pedagogiczna szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców, może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie dłuższy jednak niż l godzina).

§ 16

1. Niektóre zajęcia obowiązkowe, np. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, koła zainteresowań, zajęcia fakultatywne, specjalistyczne nauczanie języków obcych, elementów informatyki i inne zajęcia nadobowiązkowe, mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.

2. Zajęcia o których mowa w pkt l są organizowane w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych.

Biblioteka szkolna

§ 17

1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców i wiedzy o regionie.

2. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.

3. Godziny pracy biblioteki określone są na początku roku szkolnego tak, aby umożliwić dostęp do zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.

§ 18

Nauczyciel bibliotekarz

1. Opracowuje roczny plan działalności biblioteki oraz terminy ważniejszych imprez.

2. Gromadzi i ewidencjonuje księgozbiór oraz konserwuje go.

3. Rozpoznaje potrzeby książkowe i prasowe wśród uczniów i nauczycieli.

4. Uzgadnia stan majątkowy z księgowością.

5. Udostępnia zbiory uczniom i nauczycielom

6. Udziela informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych, informuje uczniów i nauczycieli o nowościach.

7. Prowadzi rozmowy z czytelnikami o książkach.

8. Udziela poradnictwo w wyborach czytelniczych, zachęca uczniów do świadomego wyboru lektury i do jej planowania.

9. Inspiruje do pracy aktyw czytelniczy i szkoli go.

10. Informuje nauczycieli o czytelnictwie uczniów.

11. Przygotowuje sprawozdanie z działalności biblioteki na posiedzenie Rady Pedagogicznej.

12. Prowadzi zajęcia z przysposobienia czytelniczego, występy artystyczne i konkursy.

13. Dba o estetyczny wygląd biblioteki.

Świetlica szkolna i stołówka

§ 19

1. Dla uczniów dowożonych i dojeżdżających szkoła organizuje świetlicę szkolną. Czas zajęć jest dostosowany do potrzeb organizacyjnych szkoły.

2. Świetlica prowadzi zajęcia w grupach wychowawczych, która powinna liczyć nie mniej niż 25 uczniów.

3. Szkoła organizuje stołówkę w celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów. Ze stołówki mogą korzystać nauczyciele i inni pracownicy oświaty (Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Białej). Odpłatność za posiłki reguluje zarządzenie dyrektora w porozumieniu z organem prowadzącym.

Obowiązki nauczyciela świetlicy

1. Opracowuje roczny plan świetlicy.

2. Prowadzi pozalekcyjne formy pracy wychowawczo - opiekuńczej.

3. Prowadzi dziennik zajęć.

4. Prowadzi na bieżąco miesięczny wykaz żywionych dzieci, nauczycieli i innych pracowników oświaty.

5. Otacza opieką wszystkich uczniów (dojeżdżających, czekających na zajęcia lub też przebywających w świetlicy z innego powodu) stosownie do potrzeb.

6. Zapewnia opiekę podczas spożywanego obiadu.

7. Dba o estetyczny wygląd świetlicy.

8. Organizuje uroczystości i konkursy.

9. Przygotowuje sprawozdanie z działalności świetlicy na posiedzenia Rady Pedagogicznej.

Nauczyciele szkoły

§ 20

1. W szkole zatrudnia się nauczycieli. Można także zatrudnić: logopedę, psychologa, pedagoga.

2. Zasady zatrudniania nauczycieli o których mowa w pkt l, określają odrębne przepisy.

3. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów (wychowanków).

4. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest ustalenie i ewaluacja szkolnego zestawu programów, o którym mowa w przepisach w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania oraz wykazów tych programów.

5. W szkole można utworzyć: zespół wychowawczy, zespoły przedmiotowe lub problemowo-zadaniowe.

6. Pracą zespołu kieruje przewodniczący, wyłoniony spośród członków zespołu.

7. Do zadań zespołów o których mowa w pkt 6 należy w szczególności:

a) udział w opracowywaniu propozycji szczegółowych zasad wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów zgodnie z odrębnymi przepisami;

b) udział w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i profilaktycznych szkoły;

c) organizowanie doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego.

d) opracowywanie i analiza innych dokumentów szkolnych.

e) opracowywanie wyników sprawdzianu po szóstej klasie,

f) opracowywanie planu pracy na dany rok szkolny.

8. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.

9. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

Zakres zadań oraz uprawnień i odpowiedzialność nauczycieli

§ 21

Formalny przydział przedmiotów nauczania, wychowawstw, opieki nad kołami, zespołami, organizacjami reguluje na początku roku szkolnego arkusz organizacyjny szkoły i wykaz zadań dodatkowych.

Zadania. nauczyciela

1. Realizuje program kształcenia, wychowania i opieki w powierzonych przedmiotach, klasach i zespołach, osiągając w stopniu optymalnym cele szkoły ustalone w programach i w planie pracy szkoły.

2. Wzbogaca własny warsztat pracy przedmiotowej i wychowawczej. Wnioskuje o jego wzbogacenie lub modernizację do dyrektora szkoły.

3. Wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania.

4. Udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów.

5. Bezstronnie i obiektywnie oraz sprawiedliwie ocenia i traktuje wszystkich uczniów.

6. Informuje rodziców uczniów oraz wychowawcę klasy i dyrekcję, a także radę pedagogiczną o wynikach dydaktyczno-wychowawczych swoich uczniów.

7. Bierze udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, organizowanych w szkole i przez instytucję wspomagającą szkołę.

8. Prowadzi prawidłowo dokumentację pedagogiczną przedmiotu lub koła zainteresowań.

9. Prowadzi dodatkowe zajęcia z własnej inicjatywy lub na polecenie dyrektora szkoły.

Odpowiada.

1. Służbowo przed dyrektorem szkoły i organem prowadzącym szkołę za;

a) poziom wyników dydaktyczno-wychowawczych w swoim przedmiocie oraz klasach i zespołach stosownie do realizowanego programu i warunków, w jakich działał;

b) prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego;

c) prowadzenie dokumentacji szkolnej;

d) stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz środków dydaktycznych mu przydzielonych.

2. Służbowo przed władzami szkoły, ewentualnie cywilnie lub karnie za:

a) tragiczne skutki, wynikłe z braku nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych i w czasie dyżurów mu przydzielonych;

b) nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub na wypadek pożaru;

c) zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia szkoły, przydzielonych mu przez dyrektora szkoły, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.

Nauczyciel-wychowawca klasy.

1. Programuje i organizuje proces wychowania w zespole, a w szczególności:

a) tworzy warunki do rozwoju uczniów, przygotowuje do życia w zespole, rodzinie, społeczeństwie,

b) rozwiązuje ewentualne konflikty w zespole, a także między wychowankami, a społecznością szkoły,

c) przy pomocy atrakcyjnych celów lub projektów, na których skupia aktywność zespołu-przekształca klasę (oddział, zespół) w grupę samowychowania i samorządności.

2. Współdziała z nauczycielami uczącymi w klasie, koordynuje ich działanie wychowawcze, organizuje indywidualną opiekę nad uczniami z trudnościami.

3. Ściśle współpracuje z rodzicami wychowanków, z klasową radą rodziców, informuje ich o wynikach i problemach w zakresie kształcenia i wychowania, włącza rodziców w programowe i organizacyjne sprawy klasy.

4. Współdziała z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w celu uzyskania wszechstronnej pomocy dla swoich wychowanków i doradztwa dla ich rodziców.

5. Prawidłowo prowadzi dokumentację klasy i każdego ucznia (dziennik, arkusze ocen, świadectwa szkolne).

Uprawnienia - odpowiedzialność.

1. Współdecyduje z samorządem klasy, z rodzicami uczniów o programie i planie działań wychowawczych na rok szkolny lub dłuższe okresy.

2. Ma prawo uzyskania pomocy merytorycznej i psychologiczno-pedagogicznej w swej pracy wychowawczej od dyrektora szkoły i innych instytucji wspomagających szkołę.

3. Ustala projekt oceny z zachowania swoich wychowanków.

4. Ma prawo ustanowić (przy współpracy z klasową i szkolną radą rodziców) własne formy nagradzania i motywowania wychowanków. Ma prawo wnioskować o rozwiązanie problemów zdrowotnych, psychospołecznych i materialnych swoich wychowanków do specjalistycznych komórek szkoły, służby zdrowia i kierownictwa szkoły.

Odpowiada.

1. Służbowo przed dyrektorem szkoły za osiąganie celów wychowania w swojej klasie.

2. Za integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców wokół programu wychowawczego klasy i szkoły.

3. Za poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków, będących w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno-wychowawczej.

4. Za prawidłowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy (oddziału).

5. Rodzice i uczniowie, w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach, mogą mieć wpływ na zmianę wychowawcy.

6. Zmiana wychowawcy może nastąpić w przypadku gdy:

a) wychowawca wyrazi zgodę na zmianę lub sam złoży rezygnację z tej funkcji;

b) w wyniku zastrzeżeń zgłoszonych przez rodziców i uczniów. Po sprawdzeniu ich zasadności przez dyrektora szkoły.

7. Ostateczną decyzję o zmianie wychowawcy podejmuje dyrektor szkoły.

Pracownicy niepedagogiczni

§ 22

1. W szkole można zatrudnić pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych

i pracowników obsługi.

2. Pracowników niepedagogicznych szkoły zatrudnia i zwalnia, z zachowaniem ogólnych przepisów prawa pracy, dyrektor szkoły.

3. Zakresy obowiązków tych pracowników, a także ich odpowiedzialność ustala dyrektor.

4. Wynagrodzenie pracowników niepedagogicznych (administracyjnych i obsługowych) oblicza się na podstawie stawek zaszeregowania, zgodnych z regulaminem wynagradzania.

ROZDZIAŁ V

Uczniowie szkoły

§ 23

1. Do szkoły przyjmuje się:

a) z urzędu - dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły. Do obwodu szkoły należą miejscowości: Biała I, Biała II, Biała Kopiec, Biała Parcela, Biała Rządowa, Brzoza, Kopydłów, Łyskomia, Radomina.

b) na prośbę rodziców (prawnych opiekunów)-dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły.

2. Do klasy zerowej przyjmuje się dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 6 lat.

3. Do klasy pierwszej przyjmuje się dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat i nie odroczono im obowiązku szkolnego (na podst.art.l6 ust.3), a także dzieci, w stosunku do których wyrażono zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły (na podst.art.l6 ust. l ustawy).

4. Do klasy programowo wyższej przyjmuje się ucznia na podstawie świadectwa tego samego typu szkoły oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł.

§ 24

1. Na wniosek rodziców w oparciu o orzeczenie poradni psychologiczno - pedagogicznej i w porozumieniu z organem prowadzącym uczniowi może być przyznane nauczanie indywidualne. Dyrektor organizuje ww. nauczanie dokonując stosownych zmian w arkuszu organizacyjnym na dany rok szkolny w oparciu o stosowne przepisy.

2. W przypadku uczniów przychodzących z innych szkół ewentualne zaległości wynikłe z różnic programowych są uzupełniane według zasad ustalonych przez nauczycieli danych przedmiotów.

3. Na wniosek rodziców dyrektor szkoły, w obwodzie, której dziecko mieszka może zezwolić na spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego poza szkołą oraz określa warunki jego spełniania. Dziecko spełniające obowiązek szkolny w sposób opisany powyżej może otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas lub ukończenia szkoły na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez szkołę.

4. W przypadku ucznia, który uzyskał naganna ocenę z zachowania (śródroczną lub końcoworoczną), zastosowano karę z powiadomieniem rodziców, podjęte działania wychowawcze nie przyniosły pozytywnych rezultatów, a jego zachowanie zagraża bezpieczeństwu innych uczniów lub pracowników szkoły, dyrektor może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły. Wniosek powyższy musi być poprzedzony stosowną uchwałą Rady Pedagogicznej i zasięgnięciem opinii Samorządu Uczniowskiego. O wysłaniu wniosku powiadamia się rodziców ucznia.

5. Uczeń może być przeniesiony do klasy równoległej z powodów organizacyjnych.

Prawa ucznia

§ 25

1. Uczeń ma prawo do:

a) właściwie zorganizowanego procesu zdobywania wiedzy,

b) opieki nauczycieli i wychowawców,

c) pełnego rozwoju (harmonijnego) intelektualnego i psychofizycznego,

d) korzystania z urządzeń i pomieszczeń szkolnych,

e) wypowiadania swoich poglądów,

f) rozwijania zdolności i zainteresowań,

g) przynależności do organizacji uczniowskich,

h) wolności sumienia, wyznania, odrębności kulturowej,

i) uczestnictwa w życiu kulturalnym, sportowym,

j) korzystania z pomocy w nauce,

k) opieki socjalnej,

l) poszanowania własnej godności,

m) poczucia bezpieczeństwa i miłości,

n) samorealizacji,

o) znajomości programu nauczania, wymagań, kryteriów oceniania,

p) obniżenia poziomu wymagań, jeżeli o tym zadecydują instytucje do tego powołane.

q) być klasyfikowanym i promowanym do następnej klasy,

r) być poinformowany o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych.

s) egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego.

t) ma prawo znać drogę odwoławczą w razie łamania jego praw.

Obowiązki ucznia

§ 26

1. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie, a zwłaszcza dotyczących:

a) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły,

b) punktualności,

c) systematycznej pracy i osiągania jak najlepszych wyników,

d) kulturalnego zachowania (wyrzekamy się agresji),

e) rozwiązywania konfliktów drogą negocjacji,

f) poszanowania sprzętu, pomocy szkolnych oraz mienia prywatnego i publicznego, za wyrządzoną szkodę odpowiada materialnie uczeń, który ją wyrządził lub grupa uczniów przebywająca w miejscu jej dokonania,

g) dbania o dobre imię szkoły i godne reprezentowanie jej na zewnątrz,

h) przestrzegania właściwego zachowania i zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,

i) aktywnego uczestnictwa w podtrzymywaniu tradycji i ceremoniału szkoły,

j) estetycznego i higienicznego wyglądu oraz stylu życia, (zmiana obuwia, wystrzeganie się wszystkiego co szkodzi zdrowiu).

k) przestrzegać regulaminów pomieszczeń szkolnych.

l) wykonywać uchwały Samorządu Uczniowskiego i Rady Pedagogicznej oraz zarządzenia Dyrektora Szkoły.

m) usprawiedliwiania w wyznaczonym terminie nieobecności na zajęciach edukacyjnych,

Nagrody i kary

§ 27

Uczeń może otrzymać nagrodę na wniosek wychowawcy klasy, samorządu klasowego lub

szkolnego, dyrektora szkoły, za:

a) rzetelną naukę i zachowanie oraz pracę na rzecz szkoły,

b) wybitne osiągnięcia związane z jego zainteresowaniami,

c) postawę służącą za wzór i godną naśladowania w określonych sytuacjach.

1. Uczeń może być nagrodzony:

- pochwałą wychowawcy na forum zespołu klasowego,

- pochwałą wychowawcy, dyrektora na spotkaniu społeczności szkolnej,

- listem gratulacyjnym, pochwalnym,

- nagrodą materialną,

- nagrodą w formie wycieczki,

- wpisem do kroniki klasy, szkoły,

- listem pochwalnym do rodziców,

- informacją w gablocie lub na gazetce szkolnej,

- plakietkami, np. wzorowy uczeń, as sportu, itp.

- dyplomem wzorowego ucznia,

- podaniem informacji do prasy,

- pełnieniem znaczącej funkcji w klasie, szkole.

2. Uczeń może zostać ukarany za nieprzestrzeganie postanowień statutu szkolnego.

3. Uczniowi wymierza się karę:

- upomnienia wychowawcy klasy indywidualnie,

- upomnienia dyrektora szkoły indywidualnie,

- zawiadomienia rodziców na piśmie o naruszeniu prawa szkolnego,

- zawieszenia prawa do reprezentowania szkoły na zewnątrz,

- przeniesienia do równoległej klasy.

3. Uczeń ma prawo w ciągu 7 dni do odwołania się od wymierzonej kary za pośrednictwem wychowawcy klasy lub samorządu uczniowskiego do rady pedagogicznej lub dyrektora szkoły.

4. Dyrektor Szkoły i Rada Pedagogiczna zobowiązani są do ponownego ustosunkowania się do wymierzonej kary, powodując jej anulowanie lub podtrzymanie.

5. Udzielona kara, o ile nie została darowana lub anulowana, musi być uwzględniona przy ustalaniu oceny z zachowania.

W zależności od rodzaju nagrody lub kary dyrektor szkoły lub wychowawca klasy informują rodziców o przyznanej uczniowi nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.

ROZDZIAŁ VI

Rodzice

§ 28

1. Rodzice mają prawo do:

a) znajomości celów, zadań i zamierzeń dydaktycznych i wychowawczych szkoły,

b) znajomości statutu wraz z kryteriami oceniania zawartymi w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania,

b) uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka w zakresie jego postępów w nauce
i zachowania,

d) uzyskania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swojego dziecka,

e) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły,

f) aktywnego działania na rzecz szkoły poprzez pracę w reprezentacji rodziców, jaką jest Rada Rodziców,

g) prawo składania skarg na działalność szkoły i jego organów.

2. Rodzice mają obowiązek:

a) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły,

b) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne,

c) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych,

d) zapewnienie dziecku realizującemu obowiązek szkolny poza szkołą warunków do nauki,

e) zapewnienia dziecku odpowiedniego stroju wymaganego przez szkołę i dbania o jego schludny wygląd,

f) zapewnienia dziecku podręczników i innych przyborów szkolnych wymaganych przez szkołę.

3. Sposobami komunikowania się rodziców ze szkołą są:

a) zebrania rodziców danego oddziału,

b) konsultacje z wychowawcą,

c) indywidualne spotkania uzgodnione z nauczycielem.

4. Szkoła komunikuje się z rodzicami:

a) poprzez ucznia - dokonując wpisu w zeszycie do korespondencji,

b) telefonicznie lub listem poleconym - w zależności od potrzeb i sytuacji.

ROZDZIAŁ VII

Postanowienia końcowe

§ 29

1. Szkoła podstawowa używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Szkoła podstawowa posiada imię, własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

3. Szkoła podstawowa prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

4. Zasady prowadzenia przez szkołę podstawową gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

5. Rozwiązywanie sporów:

a). spory powstałe między organami szkoły rozstrzyga dyrektor szkoły;

b). spory między organami szkoły a dyrektorem rozstrzyga organ prowadzący szkołę oraz organ nadzorujący (w zależności od zaistniałego problemu).

6. Załącznikiem statutu szkoły jest:

a). Wewnątrzszkolny System Oceniania,

b). Regulamin Rady Pedagogicznej,

c). Regulamin Rady Rodziców,

d). Regulamin Samorządu Uczniowskiego,

e). Program Wychowawczy Szkoły.

7. Statut jest udostępniony do wglądu w bibliotece szkolnej. Może być udostępniony na stronie internetowej szkoły.

8. Zmiany w Statucie wprowadza się uchwałą Rady Pedagogicznej Publicznej Szkoły Podstawowej

im. Marii Konopnickiej w Białej.




WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE

UCZNIÓW

(ustalony na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r.

w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562), zatwierdzony do realizacji Uchwałą Rady Pedagogicznej dnia 04.12.2008r., zaopiniowany przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.

§1

1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

a) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, jego zachowaniu

i postępach w tym zakresie,

b) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,

c) motywowanie ucznia do postępów w nauce i zachowaniu,

d) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,

e) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji pracy dydaktyczno- wychowawczej.

2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

a) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,

b) ustalanie kryteriów oceny zachowania;

c) ocenianie bieżące i ustalenie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali przyjętej w szkole,

d) przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych,

e) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć oraz rocznej oceny zachowania,

f) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

§2

Ocenianiu podlegają:

a) osiągnięcia edukacyjne ucznia,

b) zachowanie ucznia.

1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę postawę.

2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.

§ 3

Informacja o ocenie

1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach, sposobie i kryteriach oceniania zachowania.

3. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

§ 4

Zwolnienia od oceny

1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

3. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

4. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii.

5. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".

6. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysfunkcją rozwojową z nauki drugiego języka obcego.

7. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

8. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".

§ 5

1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania.

2. Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

3. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się dwa razy w ciągu roku szkolnego.

4. Klasyfikacja w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w ustaleniu opisowej śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i opisowej oceny zachowania.

5. Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

6. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

7. Przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani, miesiąc szkoły przed zakończeniem zajęć, poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego ocenach niedostatecznych oraz pozostałych.

8. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I- III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania z uwzględnieniem indywidualnego planu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.

§ 6

Skala ocen

1. Nauczyciele uczący w klasach I - III prowadzą arkusz obserwacji, w którym odnotowują raz w miesiącu osiągnięcia edukacyjne ucznia stosując oznaczenia:

A - znakomicie

B - zadowalająco

C - musisz jeszcze popracować.

D - nie opanowałeś umiejętności.

2. W klasach I - III obowiązuje ocena klasyfikacyjna opisowa. Na koniec semestru nauczyciele sporządzają kartę oceny opisowej, która jednocześnie jest informacją dla rodziców o postępach dziecka.

3. Oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne podsumowujące osiągnięcia edukacyjne począwszy od czwartej klasy szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali:

stopień celujący - 6

stopień bardzo dobry - 5

stopień dobry - 4

stopień dostateczny - 3

stopień dopuszczający -2

stopień niedostateczny - l

4. Ocena ucznia może być wyrażona stopniem, słowem.

5. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

6. Oceny dzielą się na:

- cząstkowe, określające osiągnięcia edukacyjne ucznia ze zrealizowanej części programu nauczania,

- klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne podsumowujące osiągnięcia edukacyjne ucznia za dany okres (rok szkolny).

7. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne ustala nauczyciel uczący danego przedmiotu, uwzględniając wkład pracy ucznia. Oceny te nie powinny być ustalane jako średnia arytmetyczna stopni cząstkowych.

8. Ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej.

9. Ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na ocenę z zachowania.

10. Kryteria ocen:

a) ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

- rozwiązuje problemy w sposób twórczy, samodzielnie rozwija własne uzdolnienia,

- korzysta z nowości technologii informacyjnej, potrafi kojarzyć i łączyć wiadomości z różnych dziedzin wiedzy, korzysta z wielu sposobów pracy,

- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, reprezentuje szkołę w zawodach sportowych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia;

b) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania,

- potrafi efektywnie zaplanować pracę w zespole, umiejętnie podejmować decyzje, interpretować wyniki, odnajdywać i porządkować informacje, zastosować umiejętności w różnych sytuacjach,

- samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy w sposób twórczy w sytuacjach trudnych i nietypowych;

c) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

- posiada wiedzę określoną kryteriami oceny dobrej,

- potrafi współpracować w grupie zarówno jako lider jak i partner, wyciągać wnioski, różnicować wartość informacji, dzielić się wiedzą z innymi, wybrać własny sposób uczenia się,

- rozwiązuje typowe zadania z elementami problemowymi, wykazując aktywną postawę wobec trudnych i nietypowych zagadnień;

d) ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

- opanował wiadomości i umiejętności określone kryteriami oceny dostatecznej,

- współpracuje w grupie, potrafi objaśnić niektóre wyniki pracy, logicznie je uporządkować, podjąć decyzję jaką przyjąć postawę,

- rozwiązuje proste zadania teoretyczne i praktyczne;

e) ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

- opanował wiedzę określoną kryteriami oceny dopuszczającej,

- rozumie podstawowe zagadnienia wyrażone w sposób prosty i jednoznaczny, współpracuje w grupie, pyta, prosi o wyjaśnienie, słucha dyskusji, potrafi dostosować się do decyzji grupy, rozwiązuje proste zadania teoretyczne i praktyczne przy pomocy kolegi lub nauczyciela;

f) ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

- posiada tak duże braki w wiadomościach i umiejętnościach, że uniemożliwiają one dalsze zdobywanie wiedzy,

- nie jest w stanie rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności.

11. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, chęć do pracy, zaangażowanie, aktywność.

12. Szczegółowe kryteria ocen zawarte są w przedmiotowym systemie oceniania opracowanym przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów.

§ 7

Formy oceny

1. Ocenie podlegają wszystkie formy pracy ucznia:

- prace klasowe na jednej lub dwóch godzinach lekcyjnych obejmujące treść całego działu, (lub dużą część działu),

- testy,

- kartkówki z trzech ostatnich tematów,

- prace domowe,

- zadania i ćwiczenia wykonywane przez uczniów podczas lekcji,

- sprawdziany,

- wypowiedzi ustne,

- prace w zespole,

- testy sprawnościowe,

- prace plastyczne i techniczne,

- działalność muzyczna.

2. W pracy pisemnej ocenie podlega:

- zrozumienie tematu,

- znajomość opisywanych zagadnień,

- sposób prezentacji,

- konstrukcja pracy i jej forma graficzna.

Ilość prac pisemnych przewidzianych w semestrze jest zależna od specyfiki

przedmiotu; ustalają i podaje każdy z nauczycieli.

3. Wypowiedzi ustne to: udział i przygotowanie ucznia do zajęć oraz spójna odpowiedź na pytanie nauczyciela. W wypowiedzi ustnej ocenie podlega:

- znajomość zagadnienia,

- samodzielność wypowiedzi,

- kultura języka,

- precyzja, jasność, oryginalność ujęcia tematu.

4. Ocenę za pracę w grupie może otrzymać cały zespół lub indywidualny

uczeń. Ocenie podlegają umiejętności:

- planowanie i organizacja pracy grupowej,

- efektywne współdziałanie,

- wywiązywanie się z powierzonych ról,

- rozwiązywanie problemów w sposób twórczy.

5. W tygodniu mogą się odbyć najwyżej trzy prace klasowe lub testy, przy czym nie więcej niż jedna dziennie, zapowiedziane i wpisane do dziennika z tygodniowym wyprzedzeniem. Nauczyciel ma prawo stosowania kartkówki zamiast ustnej formy odpowiedzi i może jej nie zapowiadać. Kartkówki sprawdzają wiadomości i umiejętności najwyżej z trzech ostatnich lekcji.

6. Termin zwrotu ocenionych testów i kartkówek nie może być dłuższy niż jeden tydzień, prac klasowych - dwa tygodnie.

7. Uczeń ma prawo znać zakres materiału przewidzianego do kontroli i wymagań jakim będzie musiał sprostać.

8. Rodzice są powiadamiani o osiągnięciach dziecka w czasie spotkań z wychowawcą (dwa razy w semestrze) i podczas konsultacji z nauczycielami przedmiotu.

§ 8

Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:

- funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,

- respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.

Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia

2 Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.

3. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

- wywiązywanie się z obowiązków szkolnych ucznia;

- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;

- dbałość o honor i tradycje szkoły;

- dbałość o piękno mowy ojczystej;

- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;

- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;

- okazywanie szacunku innym osobom.

4. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV, ustala się według następującej skali:

a) wzorowe;

b) bardzo dobre,

c) dobre;

d) poprawne;

e) nieodpowiednie;

f) naganne.

5. W klasach I- III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.

6. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

7. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej.

8. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;

2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.

9. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej

lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono

naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

10. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę

klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń

klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.

11. Wychowawca każdej klasy jest odpowiedzialny za prowadzenie zeszytu uwag o pozytywnym

i negatywnym zachowaniu ucznia.

12. Uczeń ma prawo znać odnotowane na jego temat uwagi.

13. Wnioski o wpis uwagi o zachowaniu mogą być zgłaszane przez:

- zainteresowanego ucznia,

- jego kolegów,

- pracowników szkoły.

14. Wpisu dokonuje wychowawca lub inny nauczyciel.

Oceną wyjściową z zachowania jest ocena ,, dobra"

Uczeń:

1. Dobrze wywiązuje się z obowiązków ucznia.

2. Cechuje go kultura osobista i kultura zachowania wobec osób dorosłych i kolegów.

3. Pracuje w szkole na miarę swoich możliwości i warunków.

4. Szanuje podręczniki, mienie szkolne i społeczne oraz mienie kolegów.

5. Przestrzega zasad zdrowia, higieny i estetyki osobistej oraz najbliższego otoczenia (czystość, staranny strój, niestosowanie makijażu).

6. Nie ulega nałogom i nie namawia do nich kolegów.

7. Nie prowokuje kłótni, konfliktów, bójek.

8. Nie znęca się fizycznie lub psychicznie nad słabszymi.

9. Wykazuje chęć współpracy z wychowawcą.

Obniżenie oceny zachowania, czyli pozyskanie punktów ujemnych "-1" ma wpływ:

1. Liczba spóźnień (3 spóźnienia nieusprawiedliwione) .

2. Liczba nieusprawiedliwionych godzin (1 godz. nieusprawiedliwiona) .

3. Niewłaściwa i arogancka postawa wobec pracowników szkoły i uczniów.

4. Przeszkadzanie na lekcji (pomimo zwróconej uwagi uczniowi, ten wykazuje brak reakcji.)

5. Zachowanie zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych osób.

6. Świadome wywoływanie konfliktów klasowych lub szkolnych.

7. Wymuszanie usług szkolnych.

8. Naruszanie cudzej przestrzeni osobistej i nietykalności cielesnej.

9. Używanie przez dziecka wulgaryzmów (brak kultury słowa).

10. Niewłaściwe wypełnianie obowiązków dyżurnego klasowego.

11. Niewłaściwe zachowanie się w drodze do szkoły.

12. Brak zmiennego obuwia (za trzykrotny brak).

13. Niszczenie sprzętu szkolnego i cudzej własności.

14. Wychodzenie poza teren szkoły (nie respektowanie obowiązku pozostawania na terenie szkoły podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych) - za każde wyjście.

15. Nieodpowiedzialne potraktowanie wcześniej zgłoszonego uczestnictwa na zawodach sportowych, konkursach i wycieczkach.

16. Fałszowanie zwolnień i usprawiedliwień nieobecności na zajęciach lekcyjnych .

17. Używanie w czasie zajęć urządzeń elektronicznych i telekomunikacyjnych (telefony komórkowe, Ipod, aparat fotograficzne, dyktafon). Nauczyciel może zezwolić na używanie tego typu urządzeń do celów edukacyjnych.

Automatyczne obniżenie oceny z zachowania o jeden stopień następuje w przypadku:

1. Wnoszenia na teren szkoły niedozwolonych substancji psychoaktywnych.

2. Palenia tytoniu.

3. Spożywania alkoholu i niedozwolonych używek.

4. Regularnego znęcania się lub silnego jednorazowego aktu agresji emocjonalnej lub fizycznej.

5. Kradzieży i wyłudzania pieniędzy.

6. Fałszowania dokumentacji szkolnej i osobowej.

7. Dopuszczenie się innego czynu karalnego.

Na podwyższenie oceny z zachowania (punkty dodatnie "+1") ma wpływ:

1.Reprezentowanie szkoły na zewnątrz (zawody sportowe, konkursy i olimpiady przedmiotowe,

poczet sztandarowy itp.).

2.Aktywność społeczna:

- praca na rzecz klasy, szkoły,

- pomoc uczniom mającym problemy w nauce,

- współpraca z GOKiS i innymi placówkami,

- kultura osobista,

- koła zainteresowań,

- odpowiedzialność,

- wspieranie kolegów w sytuacjach trudnych,

Uwagi

1.Uczeń ma dwa tygodnie na usprawiedliwienie nieobecności. Gdy praktyka wychowawcza wskaże na nie wymienione w powyższym regulaminie przypadki, z wychowawczego punktu widzenia ważne dla kształtowania pożądanych cech i postaw ucznia, zastrzega się sporządzenie aneksu.

2.Regulamin jest spójny z programem wychowawczym szkoły i służy kształtowaniu postaw i cech osobowych pożądanych tym okresie rozwojowym uczniów.

3.Przy ustalaniu szkolnej oceny z zachowania brane są wyłącznie pod uwagę postawy ucznia, ujawnione podczas zajęć organizowanych przez szkołę (wycieczki, rajdy, wyjazdy okolicznościowe itp.) albo gdy reprezentuje szkołę np.-zawody sportowe.

4.Nauczyciele i wychowawca każdemu uczniowi do oceny z zachowania dołącza krótkie zalecenia: jakie cechy i postawy, zdaniem wychowawcy, powinien w sobie w najbliższym czasie

doskonalić i rozwijać, a co ewentualnie zwalczać lub ograniczać.

Ocena

Wymagana ilość punktów

wzorowe

co najmniej 5 punktów - 0 punktów ujemnych

bardzo dobre

co najmniej 3 punkty dodatnie - co najwyżej 1 punkt ujemny

dobre

nie więcej niż 5 punktów ujemnych

Punkty dodatnie i

ujemne sumują się

poprawne

nie więcej niż 15 punktów ujemnych

nieodpowiednie

powyżej 15 punktów ujemnych

naganne

powyżej 15 punktów ujemnych i przynajmniej jednego z punktów wymienionych w podrozdziale" Automatyczne obniżenie oceny z zachowania o jeden stopień następuje w przypadku"

§ 9

Poprawianie oceny klasyfikacyjnej

1. Ustalona przez nauczyciela ocena semestralna lub końcoworoczna może być podwyższona w wyniku sprawdzianu.

2. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.

3. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków.

4. Uczeń ma prawo do poprawienia oceny klasyfikacyjnej, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. W tej sytuacji w terminie 7 dni od zakończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych zainteresowany składa zastrzeżenie do dyrektora szkoły.

5. Prawo do poprawienia oceny klasyfikacyjnej nie przysługuje uczniowi, który otrzymał więcej niż dwie oceny niedostateczne z obowiązkowych przedmiotów nauczania.

6. Termin sprawdzianu wyznacza dyrektor w ostatnim tygodniu ferii letnich. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora.

7. W skład komisji wchodzą:

- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze,

nauczyciel prowadzący dane obowiązkowe zajęcia edukacyjne jako nauczyciel egzaminujący,

- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne, jako członek komisji.

8. W sprawdzianie poprawiającym ocenę klasyfikacyjną w uzasadnionych przypadkach może uczestniczyć inny nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu, a także bez prawa głosu, wychowawca klasy.

9. Nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu może być zwolniony na jego prośbę z obowiązku przeprowadzenia sprawdzianu poprawiającego ocenę klasyfikacyjną. Wówczas dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela tego lub pokrewnego przedmiotu.

10. Sprawdzian poprawiający ocenę klasyfikacyjną przeprowadza się w formie pisemnej lub ustnej uzgodnionej z uczniem, z wyjątkiem przedmiotów: plastyka, muzyka, technika, elementy informatyki i wychowanie fizyczne, z których sprawdzian powinien mieć przede wszystkim formę zajęć praktycznych.

11. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) sprawdzające proponuje nauczyciel danego przedmiotu w porozumieniu z innym nauczycielem tego samego lub pokrewnego przedmiotu. Stopień trudności pytań (ćwiczeń, zadań praktycznych) musi odpowiadać kryterium oceny, o którą ubiega się uczeń.

12. Nauczyciel na podstawie przeprowadzonego sprawdzianu poprawiającego ocenę klasyfikacyjną może:

- podwyższyć ocenę - w przypadku pozytywnego wyniku,

- pozostawić ocenę ustaloną wcześniej - w przypadku negatywnego wyniku.

13. Uczeń, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł w wyznaczonym terminie przystąpić do sprawdzianu poprawiającego ocenę klasyfikacyjną, może przystąpić do niego w terminie określonym przez dyrektora szkoły.

14. Od oceny ustalonej w wyniku sprawdzianu poprawiającego ocenę klasyfikacyjną odwołanie nie przysługuje.

§ 10

Egzamin poprawkowy

1. Począwszy od czwartej klasy szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku końcowej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.

2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę zajęć praktycznych.

3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.

4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

- Dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący komisji,

- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne -jako egzaminujący,

- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek.

5. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych okolicznościach, w takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

7. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez Dyrektora szkoły, nie później jednak niż do końca września.

8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji powtarza klasę.

§ 11

Egzamin klasyfikacyjny

1. Uczeń, może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

2. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny w terminie, który wyznacza Dyrektor szkoły w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami oraz z nauczycielami przedmiotu, z materiału programowego zrealizowanego w danym okresie. W przypadku ucznia nie klasyfikowanego w ostatnim semestrze, egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.

3. Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów.

4. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę zajęć praktycznych.

5. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza Dyrektor szkoły po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.

6. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

- Dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze, jako przewodniczący komisji,

- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne -jako egzaminujący,

- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne -jako członek.

7. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych okolicznościach. W takim przypadku Dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z Dyrektorem tej szkoły.

8. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

9. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez Dyrektora szkoły.

10. Od oceny niedostatecznej ustalonej w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego, uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się w terminie trzech dni od daty egzaminu do Dyrektora szkoły, który, w uzasadnionych przypadkach, powołuje nową komisję egzaminacyjną.

11. Ustalona ocena niedostateczna w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego może być poprawiona w wyniku egzaminu poprawkowego.

§ 12

Promocja

1. Uczeń klasy I - III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.

2. Ucznia klasy I - III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno- pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami dziecka (prawnymi opiekunami).

3. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli z wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego.

4. Uczeń uzyskuje promocję z wyróżnieniem, jeżeli uzyska w wyniku rocznej klasyfikacji średnią ocen wszystkich przedmiotów obowiązkowych co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania. Uczeń wyróżniony otrzymuje świadectwo z biało - czerwonym paskiem pionowym i nadrukiem: "z wyróżnieniem".

4a.Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej otrzymują z tych zajęć celującą ocenę klasyfikacyjną.

5. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że zajęcia te są kontynuowane w klasie programowo wyższej.

6. Uczeń promowany warunkowo ma obowiązek uzupełnienia w czasie ferii letnich braków w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach wskazanych przez nauczyciela oraz przedstawić w pierwszym miesiącu nowego roku szkolnego wyniki swojej pracy do oceny. Jeżeli braki nie zostaną uzupełnione, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, która może stanowić podstawę do ustalenia niedostatecznego stopnia klasyfikacyjnego.

7. Warunkową promocję ucznia odnotowuje się w jego arkuszu ocen i na świadectwie szkolnym zamieszczając klauzulę: "Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia ...... promowany warunkowo do klasy ......".

8. Uczeń kończy szkołę podstawową, jeśli otrzymał z zajęć edukacyjnych oceny inne niż niedostateczny i przystąpił do sprawdzianu kompetencji.

§ 13

Sprawdzian przeprowadzany w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej

1. W klasie VI szkoły podstawowej jest przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania umiejętności, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej.

2. Uczniowie (słuchacze) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

3. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

4. Opinia powinna być wydana przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian z tym że w przypadku uczniów przystępujących do sprawdzianu, nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej;

5. Opinię przedkładają rodzice (prawni opiekunowie) ucznia dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.

6. Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.

7. Za dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu do potrzeb uczniów odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.

8. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu.

9. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną niepełnosprawnością, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, może być zwolniony przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), zaopiniowany przez dyrektora szkoły.

10. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych sprawdzianem są zwolnieni odpowiednio ze sprawdzianu na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio laureata lub finalisty. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego.

11. Zwolnienie ze sprawdzianu jest równoznaczne z uzyskaniem ze sprawdzianu lub odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego najwyższego wyniku.

12. Za organizację i przebieg sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w danej szkole odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły.

13. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na 2 miesiące przed terminem sprawdzianu może powołać zastępcę przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego spośród nauczycieli zatrudnionych w danej szkole.

14. Jeżeli przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego i jego zastępca, z powodu choroby lub innych ważnych przyczyn, nie mogą wziąć udziału w sprawdzianie dyrektor komisji okręgowej powołuje w zastępstwie innego nauczyciela zatrudnionego w danej szkole.

15. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, jego zastępca oraz nauczyciel powinni odbyć szkolenie w zakresie organizacji sprawdzianu organizowane przez komisję okręgową. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego w danej szkole w szczególności:

a) przygotowuje listę uczniów przystępujących do sprawdzianu listę uczniów i przesyła pocztą elektroniczną lub na nośniku zapisu elektronicznego dyrektorowi komisji okręgowej, w terminie ustalonym przez dyrektora komisji okręgowej, nie później jednak niż do dnia 30 listopada roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian;

b) nadzoruje przygotowanie sal, w których ma być przeprowadzony sprawdzian zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy;

c) powołuje pozostałych członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na miesiąc przed terminem sprawdzianu;

d) powołuje, spośród członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego, zespoły nadzorujące przebieg sprawdzianu;

e) informuje uczniów o warunkach przebiegu sprawdzianu - przed rozpoczęciem sprawdzianu;

f) nadzoruje przebieg sprawdzianu;

g) przedłuża czas trwania sprawdzianu;

h) sporządza wykaz uczniów, którzy nie przystąpili do sprawdzianu albo przerwali sprawdzian oraz niezwłocznie po zakończeniu sprawdzianu przekazuje ten wykaz dyrektorowi komisji okręgowej;

i) zabezpiecza, po zakończeniu zestawy zadań i karty odpowiedzi uczniów i niezwłocznie dostarcza je do miejsca wskazanego przez dyrektora komisji okręgowej;

j) nadzoruje prawidłowe zabezpieczenie pozostałej dokumentacji dotyczącej przygotowania i przebiegu sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.

16. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego lub upoważniony przez niego członek szkolnego zespołu egzaminacyjnego w obecności innego członka tego zespołu, odbiera przesyłki zawierające pakiety z zestawami zadań i kartami odpowiedzi oraz inne materiały niezbędne do przeprowadzenia sprawdzianu i sprawdza, czy nie zostały one naruszone, a następnie sprawdza, czy zawierają one wszystkie materiały niezbędne do przeprowadzenia sprawdzianu. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przechowuje i zabezpiecza wszystkie materiały niezbędne do przeprowadzenia sprawdzianu.

17. W przypadku stwierdzenia, że przesyłki zostały naruszone, lub nie zawierają wszystkich materiałów niezbędnych do przeprowadzenia sprawdzianu, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego niezwłocznie powiadamia o tym dyrektora komisji okręgowej.

17. Sprawdzian trwa 60 minut.

18. Dla uczniów o których mowa w czas trwania sprawdzianu może być przedłużony, nie więcej jednak niż o 30 minut.

19. W skład zespołu nadzorującego wchodzą co najmniej 3 osoby, w tym:

a) przewodniczący;

b) co najmniej dwóch nauczycieli, z których co najmniej jeden jest zatrudniony w innej szkole lub w placówce.

21. Przewodniczący zespołu nadzorującego kieruje pracą tego zespołu, a w szczególności odpowiada za prawidłowy przebieg sprawdzianu.

22. W przypadku gdy w sali jest więcej niż 30 uczniów liczbę członków zespołu nadzorującego zwiększa się o jedną osobę na każdych kolejnych 20 uczniów.

23. Nauczyciel zatrudniony w innej szkole lub w placówce zostaje powołany w skład zespołu nadzorującego w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

24. Przed rozpoczęciem sprawdzianu przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sprawdza, czy pakiety, zawierające zestawy zadań i karty odpowiedzi, oraz inne materiały niezbędne do przeprowadzenia sprawdzianu, nie zostały naruszone.

25. W przypadku stwierdzenia zostały naruszone, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego zawiesza sprawdzian i powiadamia o tym dyrektora komisji okręgowej.

26. W przypadku stwierdzenia, że pakiety nie zostały naruszone przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego otwiera je w obecności przewodniczących zespołów nadzorujących oraz przedstawicieli uczniów a następnie przekazuje przewodniczącemu zespołu nadzorującego zestawy zadań i karty odpowiedzi do przeprowadzenia sprawdzianu w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów.

27. Członkowie zespołu nadzorującego rozdają zestawy zadań i karty odpowiedzi uczniom polecając sprawdzenie, czy zestaw zadań i karta odpowiedzi są kompletne.

28. Uczeń zgłasza przewodniczącemu zespołu nadzorującego braki w zestawie zadań lub karcie odpowiedzi i otrzymuje nowy zestaw zadań lub nową kartę odpowiedzi.

29. Informację o wymianie zestawu zadań lub karty odpowiedzi przewodniczący zespołu nadzorującego zamieszcza w protokole. Protokół czytelnie podpisuje uczeń, który zgłosił braki w zestawie zadań lub karcie odpowiedzi.

30. Na zestawie zadań i karcie odpowiedzi, przed rozpoczęciem sprawdzianu, wpisuje się kod ucznia nadany przez komisję okręgową. Uczniowie nie podpisują zestawów zadań i kart odpowiedzi.

31. W czasie trwania sprawdzianu, każdy uczeń pracuje przy osobnym stoliku. Stoliki są ustawione w jednym kierunku, w odległości zapewniającej samodzielność pracy uczniów.

32. W sali, w której jest przeprowadzany sprawdzian nie można korzystać z żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.

33. Sprawdzian rozpoczyna się z chwilą zapisania w widocznym miejscu przez przewodniczącego zespołu nadzorującego czasu rozpoczęcia i zakończenia pracy.

34. W czasie trwania sprawdzianu uczniowie nie powinni opuszczać sali. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu nadzorującego może zezwolić uczniowi na opuszczenie sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się ucznia z innymi osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej.

35. W czasie trwania sprawdzianu w sali mogą przebywać wyłącznie uczniowie , przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, osoby wchodzące w skład zespołu nadzorującego oraz osoby. W czasie trwania sprawdzianu uczniom nie udziela się żadnych wyjaśnień dotyczących zadań ani ich nie komentuje.

36. W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia lub jeżeli uczeń zakłóca prawidłowy przebieg sprawdzianu w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę tego ucznia i przerywa jego sprawdzian. Informację o unieważnieniu pracy ucznia i przerwaniu sprawdzianu lub zamieszcza się w protokole.

37. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu, w ustalonym terminie, albo przerwał sprawdzian przystępuje do sprawdzianu, w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.

38. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku.

39. W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.

40. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.

41. Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku sprawdzaniu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.

42. Wyniki sprawdzianu oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu dla każdego ucznia (słuchacza) komisja okręgowa przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

43. Zaświadczenie dyrektor szkoły przekazuje uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).

44. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sporządza protokół przebiegu sprawdzianu. Protokół podpisują przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego oraz przewodniczący zespołu nadzorującego.

45. Protokół przekazuje się niezwłocznie do komisji okręgowej.

§14

l. Wewnątrzszkolny system oceniania będzie podlegał ewaluacji. O zmianach uczniowie i rodzice zostaną niezwłocznie powiadomieni.











Informacja wytworzona przez:
Aurelia Spychała
email: spychala16@wp.pl tel.:0438419095 fax: 0438419095
, w dniu:  23‑09‑2008 12:06:00
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Aurelia Spychała
email: spychala16@wp.pl tel.:0438419095 fax: 0438419095
, w dniu:  23‑09‑2008 12:06:00
Data ostatniej aktualizacji:
15‑01‑2009 13:16:42
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie